Hylleblomst-iskrem


Hylleblomst-spam om dagen, men akk, det er viktig med sommersmaker når været ikke er på sitt mest sommerlige.
Jeg lagde hylleblomstsaft i Balestrand og hadde lyst til å lage en is med noe av den når vi kom hjem.
Tidligere har jeg laget sorbét men tenkte det kanskje var godt med en fløtebasert iskrem også.
Denne oppskriften fra swedishfood.com var kjapp, enkel (ingen koking, bare vispe) og veldig god!
Du trenger:
1 egg, 90 gram sukker,  2.4 dl kremfløte, 1.2 dl helmelk, 0.6 dl ublandet hylleblomstsaft
Visp egget til det er luftig, ha i sukkeret og visp i noen minutter til. Tilsett kremfløte, melk og hylleblomstsaft, rør godt. Hel blandingen i en ismaskin og la den sette seg. Ha så alt over i en form/boks (jeg liker gamle brødformer) og la stå i fryseren minst 6 timer. Så god, måtte tjuvsmake en hel kule i kveld!

Om du ikke har ismaskin kan man lage individuelle ispinner med slike former

Kommentarer

  1. Hylleblomstiskrem - det høres VELDIG godt ut. Jeg elsker hylleblomst. Jeg har ikke funnet noe særlig enda, bare en liten busk midt i et boligfelt hvor jeg ikke bor selv og så der turde jeg ikke å plukke, hehe, blir alltid litt usikker hva gjelder plukking i full offentlighet, eller det vil si, jeg er redd for at noen skal komme og snakke til meg. Har du noen tips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjønner jeg godt! Jeg vil si det kommer an på plasseringen og om det ser ut til at ingen plukker de.
      I så fall tenker jeg det bør være lov å høste inn, ikke ribbe busken selvsagt.

      (Jeg hadde en favorittbusk når vi bodde på Landås, nede i svingen rett før Kiwi Birkeveien, den var rett ved gangveien og ikke i noens hage ;))

      Slett
    2. Takk for tipset, veldig ålreit av deg. Svingen på Landås here I come!

      Slett
  2. Å, det høres magisk godt ut!

    SvarSlett
  3. Å, nam! Dette må prøves.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar