Et (nytt) dukkehjem

Iben fikk et dukkehus til jul for et år siden og det var veldig populært.
Det var et Flisat-hus fra Ikea og har nå fått nytt liv som bokhylle. Før jul fikk hun større interesse for tante Synneva sine gamle Barbiedukker og gamle huset ble nok i minste laget. Siden jeg har hatt som mål å få mest mulig plast ut av barnerommene følte jeg å kjøpe et "klassisk" Barbiehus ble unødvendig og de fine trehusene jeg fant var feil målestokk til dukkene.

Etter å ha saumfart Pinerest for gode ideer falt jeg ned på å lage en enkel "boks" laget av brede hobbyplater fra den lokale trevarehandelen,  bruke opp en rest fra ei panelplate fra da vi pusset opp huset, som bakplate og malte med Jotun Lady i "Klassisk hvit".
Det det gikk temmelig fort og greit å lage til! Verktøyene jeg brukte var stikksag, vater, drill og masse skruer!
Når det kom til målene tok jeg utgangspunkt i høyden på klesskapet, lengden på sengen og bredden når kjøkkenbenkene stod ved siden av hverandre.
Da ble det en fin planløsning og med skråtaket ble det et perfekt barnerom på loftet.

Det er stødig og solid men veldig tungt så det er sikret med to kraftige skruer rett i veggen

Innholdet i huset er en blanding av små bruktfunn, Mailegmøbler og kjøkkenting fra forrige hus, vintagedukkemøbler som fikk seg en make-over og noen hjemmesnekrede møbler! Til "barnerommet"  er det mest dukkehusmøbler i 1:12 skalaen kjøpt via Ebay.

Jeg må innrømme det satt litt inni meg å la Iben få Barbiedukker. Selv om jeg som barn ikke tenkte over dukkekroppen og hvordan den var utformet var jeg redd dette var noe Iben ville tenke på. Løsningen ble ganske enkel; de siste årene har Barbie kommet med flere variasjoner i høyde, fasong og hudfarge. Vi har nå tre fine damer i huset; en standard, en "curvy" og en "tall".
Klærne er jo halve moroa med dukkelek, men jeg fant kjapt ut at å sy så små dukkeklær ikke var noe for meg! Og Barbieklær er litt vel glorete?
På Etsy fant jeg to flinke sømersker som lager helt nydelig og velsydde plagg. Barbiedukkekjoler i Liberty? Jatakk!
Basisplagg som bukser, skjørt etc: KUKLA Fashion
Kjoler, skjørt og bluser i Libertystoff: Capepincushion

Kommentarer